18 Oktober ... Eindpunt Koper

Het opruimen en transportklaar maken is begonnen. Al met al valt het reuze mee, dit mede dankzij het prachtige weer wat we overdag hebben. Onze thuisreis is ook gepland; as. vrijdag gaan we van de haven met de taxi naar het busstation, met de bus van Koper naar Triest, met de trein van Triest naar Treviso, met het vliegtuig van Treviso naar Schiphol. We hebben nog niet genoeg van het reizen, ongeacht welk transportmiddel.
8 Oktober: Sibenik

 

We blijven een dagje in Sibenik. Na het ontbijt, het is bewolkt maar wel droog, gaan we eerst een wandelingetje maken. Ook Sibenik heeft weer een oud stadsdeel. Met natuurlijk een kathedraal, tig andere kerken en de overblijfselen van een kasteel. We vallen in herhaling. Toch is het lopen door de nauwe straatjes iedere keer een belevenis. Het leukste blijft stiekem binnenkijken als er ergens een deur openstaat. Eigenlijk niet netjes maar we kunnen het niet laten. In de middag is het weer tijd voor wat schoolwerk, gaat niet van harte. Het weer lijkt een beetje op te klaren. Het zou wel heel lekker zijn als we het laatste weekje een beetje medewerking kregen van de zon, voor mijn gevoel hebben we dat wel verdiend.

 

9 Oktober: van Sibenik naar Zadar

Als we opstaan schijnt het zonnetje. Naar Zadar is 39 mijl, dus vertrekken we op tijd (08.00 uur). Eerst het Sibenski kanaal door (op de motor), mooi stukje met aan beide zijden overblijfselen van de oude vestingen. We hebben een mooi windje en varen relaxed tussen de Sibenik archipel door (600 eilanden waar maar 12 dorpjes op zijn). Als we langs Vodice en Tribunj varen zitten we ondertussen in onze korte broeken. Zalig, in een hoekje in de kuip overvalt me een heerlijk poezengevoel. Om 14.45 uur lopen we Zadar binnen. We moeten hier in een Marina, er zijn geen kades waar we kunnen aanleggen. Tijd voor een uitgebreide douche, waarvan later zal blijken dat het een erg dure is.

 

10 Oktober: Zadar

Natuurlijk gaan we naar de dagelijkse groente en fruitmarkt. Dat blijft leuk om te zien en we willen ook wat inkopen doen. Het is prachtig weer en dan ziet het leven er een stuk beter uit. Via hotspot van T-mobile kunnen we aan boord online. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. We moeten ook definitief onze terugreis gaan regelen. Onze eindbestemming wordt Koper in Slovenië Van hieruit willen wij de trein nemen naar Treviso (vlak bij Venetië) en van Treviso naar Amsterdam vliegen. Dit is een Transavia vlucht en we houden via Internet al een tijdje de prijzen van de tickets in de gaten. We komen er niet achter hoe dat prijssysteem nu precies werkt, maar het wisselt met de dag en soms zelfs per uur. Het transport is definitief rond, dus gaan we ook de tickets boeken. Co denkt er nog een voordeeltje uit te kunnen slepen van 15 euro door 2 boekingen te maken. Na de eerste boeking (1 volw. en 2 kind.) gaat echter de ticketprijs omhoog en betaald de laatste 40 euro meer. Er verschijnt een soort grijns op mijn gezicht, ik kan het niet laten.
Áls we 's avonds af gaan rekenen constateren we dat dit de duurste Marina is tot nu toe: 52 euro per nacht.

 

11 Oktober: van Zadar naar Otok Olib

In alle rust verlaten we 's ochtends om 07.30 uur Zadar. Het is een beetje bewolkt en er staat een beetje wind. Motoren dus. Het plan was om naar Otok Silba te gaan, maar al varende stellen we dit bij en wordt het het buureiland Olib. Volgens de pilot een autovrij-eiland, alle transport geschiedt d.m.v trekkers en ezels. Begin 1900 is het eiland gekocht van de staat door zijn bewoners, en sindsdien redelijk autonoom. We houden nog een zwemstopje, het water is (maar) 19°C en het duurt even voor het lekker is. Als je erin springt ben je een held, via het trappetje ben je een mietje. Ja, ik ben dus een mietje.
Rond half drie lopen we het haventje van Olib binnen. We kunnen er "kakken" met moorings en er is water en stroom en we zijn de enige. Idyllisch eilandje, de trekkers zijn er nog. De ezels zijn vervangen door quads. Grappig om te zien hoe (o)pa stuurt en moeders achterop zit. Vlak naast ons legt een grote catamaranferry aan en rond 16.00 uur wordt er een barbecue aangestoken met houtjes (hoezo aanmaakblokjes en kolen?). Als we terugkomen van een wandelingetje ruikt het verschrikkelijk lekker. Ze zijn visjes aan het bakken. We zitten met een biertje in de hand te genieten van de zon en van alles om ons heen. Om het plaatje perfect te maken komt een bemanningslid van de ferry ons een vol blad met warme visjes brengen. Zomaar. Wat is het leven mooi.

 

12 Oktober: van Otok Olib naar Otok Losinj

We hoeven niet  zo vroeg weg en er staat een lekker windje wat ons zo naar Losinj blaast.  We hadden er aan zitten denken om i.p.v Mali Losinj de baai van Artaturi aan te doen (daar zijn we heengaand ook geweest), maar daar kunnen we alleen voor anker en we hebben geen zin meer om de bijboot op te blazen. Rond kwart voor twee lopen we de mooie, ruime baai van Mali Losinj binnen. Er is een Marina, maar wij kiezen voor de 'visitors-potoons'. Tom legt de boot langszij en gelukkig staat er iemand op de kant om de lijn aan te pakken (zelfs voor Co zou het een reuzesprong zijn geweest, maar dit vertellen we niet tegen Tom). Het lijkt een mooi plekje. We maken een wandelingetje, vinden een internetcafé en de kids vermaken zich met vissen. We kunnen nog buiten borrelen, maar als de zon eenmaal ondergaat is het ook direct koud.
 

13 Oktober: van Otok Losinj naar Pula

Op tijd weg, 40 mijl voor de boeg. Geen wind dus motoren op de stuurautomaat. Co laat het fok zakken en gaat verder met een kleine reparatie (één van de naden van de beschermstrook is los), waar hij gisteren mee begonnen is. Het is rustig weer en binnen doen we wat schoolwerk. De laatste loodjes want we hebben te horen gekregen dat we goed op schema zitten. Rond 14.00 uur naderen we het vaste land en dan komt er een groot marineschip op ons af varen. Tom vertelt later dat hij hoopte dat ze zouden vragen of hij aan boord wilde komen. We mogen niet verder, voor Pula is een militaire oefening gaande en die duurt tot 16.00 uur. Een stukje verderop gaan we voor anker. De helden onder ons gaan zwemmen (misschien wel de laatste keer). Om 15.30 hijsen we het ankeren en om 17.30 uur lopen we Pula binnen. Dit is echt een grote stad. We zien een soort werkkade en gaan daar liggen. Even later komt de bewaker die zegt dat we wegmoeten, naar de Marina. Co stribbelt natuurlijk tegen, maar we gaan toch maar. Het is al donker als we de Marina binnenvaren en vinden nog een laatste plekje.

 

14 Oktober: Pula



 

 

 

 

 

Pula staat bekend om een aantal bezienswaardigheden, de meeste overblijfselen dateren uit de Romeinse tijd. Het belangrijkste is een amfitheater, het vier na grootste van de wereld. Ondanks dat het half oktober is zijn er bussen vol toeristen. Het amfitheater is erg indrukwekkend, je voorstellende wat hier toentertijd heeft plaatsgevonden. We maken een stadswandeling uit ons reisgidsje en zoals het gidsje vermeld, een halve dag is genoeg om alles te zien. 's Middags zitten we lekker in 't zonnetje wat te lezen in de kuip en Tom vangt zijn grootste vis tot nu toe.
15 Oktober: van Pula naar Porec

Het is koud als we opstaan, ongeveer een graad of 8, dus doen we lekker ons kacheltje aan. Om half negen geeft de thermometer 15°C aan, is het onbewolkt en staat er een heel klein beetje wind. Zodra we buiten komen staat dat kleine beetje al snel op kop, motoren dus. 28 Mijl naar Porec. Onderweg het laatste beetje schoolwerk met Ellen. In Porec kunnen we aan de kade liggen, waar we de enige zijn. In de middag maken we een wandelingetje en natuurlijk heeft ook Porec een oud stadsgedeelte. Hier geen kathedraal maar een basiliek (volgens Co is dit hetzelfde). Omdat het zaterdag is, is er natuurlijk een bruiloft. Eigenlijk zouden we hier in Porec uit moeten klaren (laatste Kroatische aanloop), maar als we bij de politie en de havenautoriteiten zijn geweest geloven we dat wel. Mocht het vragen opleveren bij inklaren in Slovenië dan komen we uit Italië. Eigenlijk wilden we hier een dagje blijven liggen, maar omdat het morgen zondag is besluiten we alvast door te varen naar Piran.

 

16 Oktober: van Porec naar Piran

Naar Piran is 24 mijl, dus we gaan niet zo vroeg weg. Beetje wind, beetje zeilen, beetje motoren. Het is heel kalm weer, onbewolkt en heel relaxed genieten we van onze laatste mijlen. Het eind is echt in zicht. Om half vier lopen we Piran binnen en voor de haveningang staat een groot bord met het EU-teken erop. Hoort Slovenië momenteel bij de EU? We hebben geen flauw idee maar gaan er maar van uit van wel en klaren dus niet in. In mei hebben we hier in de stromende regen uitgeklaard, nu met een lekker zonnetje ziet het er veel aardiger uit. Het ligt vol met Italiaanse motorschepen. De kust van Italië is vlakbij dus die komen gewoon een dagje op en neer. Er is volop bedrijvigheid in het stadje. Eerst op zoek naar een flappentapper want we hebben geen Sloveens geld meer.'s Avonds gaan we lekker een hapje eten; biefstuk met truffels. Voor herhaling vatbaar.

 

17 Oktober: van Piran naar Koper

Wat een verschil met gisteren, compleet uitgestorven dorp. Wel hangt er een ontzettende diesel - of benzinelucht. Wat blijkt; er is vannacht een vissersboot gezonken. De mast steekt nog net boven water. Je vraagt je af hoe dat nu kan gebeuren. Voor we naar Koper gaan willen we eerst nog naar het Maritiem museum in Piran. Helaas gisteren het bordje niet goed gelezen; gesloten op maandag. Dan maar naar Koper. Het is maar 7 mijl. Door een knappe wind op kop (O/NO4) gaan we kruisen en worden die 7 er bijna 14. We hadden gehoopt net zo relaxed als gisteren te kunnen genieten van onze laatste mijlen. Helaas, we willen zo snel mogelijk naar binnen. Koper binnenlopend zijn we verbaasd over de grootte van de Marina. Nl. zo klein, we vinden een box (een echte Nederlandse met meerpalen!, geen moorings hier) en wurmen ons erin. Na ons gemeld te hebben in het havenkantoor gaan we langzaam beginnen met aftuigen.