20 juni... Gestrand op Corfu

Dit zal een kort verslagje worden want we liggen al 6 dagen in Gouvia Marina op Corfu. Zoals reeds gemeld, bleek bij aankomst op het eiland Othoni dat onze koelkast ermee op was gehouden. Van Othoni naar de eerste grote Marina was teveel voor 1 dag. 13 Juni hebben we dus een tussenstop gemaakt in de baai Stefanos, aan de noordoostkant van Corfu. Na een rampzalige nacht was deze baai een hemels paradijs. Joop en Yvonne boden aan onze biertjes en wijn koud te houden en daarom besloten we 14 juni hier lekker nog een dagje te blijven. We hebben eindelijk de watertrampoline opgeblazen, tot grote vreugde van Tom en Ellen. Het is echt een gigantisch ding. Er zijn diverse restaurantjes aan de baai, waar we ons tegoed doen aan de Griekse specialiteiten.
Woensdag 15 juni moeten we echt weg en ervoor gaan zorgen dat de koelkast gerepareerd wordt, de boter loopt er bijna uit. Eenmaal aangekomen in de Marina is een monteur zo geregeld. Erg aardige Engelse buurtjes, waarmee we een lauwe fles witte wijn kunnen ruilen voor een koude, nog wel uit hun eigen wijngaard in Frankrijk. Er is onduidelijkheid wat er nu mis is met de koeling, de monteur neemt wat onderdelen mee en zegt morgenochtend terug te komen.

16 Juni, morgen wordt middag, en middag wordt avond. Maar dan is het wel gerepareerd. De blackbox van onze koeling was inwendig verbrand. Slechts 280 euro voor een nieuwe en hier is dan de korting al vanaf (25 euro per kind omdat ze zo mooi zijn). Co probeert voor mij ook nog korting te krijgen, maar helaas. De duur van de reparatie valt dus reuze mee. Nu we toch hier liggen besluiten we morgen een auto te huren en wat van Corfu te gaan zien.

17 Juni, de auto wordt een autootje, een peugeot 206. Het grootste wat beschikbaar is vandaag. Thuis maar zeuren dat alle auto's te klein zijn! Een groot voordeel is dat je hem op veel meer plaatsen kunt parkeren. De hele dag lekker over het eiland getoerd, de stranden bij Palaeokastritsa (westkust), een bezoekje aan het klooster hier,de noordkust bij Sidari en natuurlijk een bezoekje aan het Achilleon, het paleis van keizerin Sissi. 's Avonds nog een wandeling door Corfu-stad (Kerkyra), en als we terugkomen in de haven zien we het zeiljacht "Binki". Dit was door Joop en Yvonne al eerder gespot in Slovenië en Kroatië. Aan boord van Binki zijn Mirjam, Frans, Kim (bijna 5) en Inge (bijna 3). Net als wij zijn zij een half jaar weg en hebben ongeveer dezelfde route. Eigenlijk willen we morgen weg, maar als we Tom en Ellen vragen wat zij willen, willen ze erg graag nog een dagje hier blijven (de haven heeft ook een zwembad), zeker nu ze Kim en Inge gezien hebben. Leeftijdsverschil is geen enkel probleem.

18 Juni, een rustig dagje. Temperatuur loopt weer aardig op, hoewel het bewolkt is. Een beetje wassen, een beetje klussen, een beetje poetsen en 's middags lekker bij het zwembad samen met de bemanning van Binki.

19 Juni, nu gaan we wel weg, denken we. Als we gaan ontbijten kom ik er achter dat de koelkast het weer niet doet. Gelukkig komt de monteur met een uurtje. Hij constateert dat met de koelkast niets mis is maar dat het een elektrisch probleem is. Hij vraagt of Co de motor even wil starten, en ja hoor die doet het ook niet. Op zijn aanraden moeten we er een andere monteur bij halen. Co begint eerst zelf wat te rommelen, en zowaar de koelkast doet het weer, maar de motor niet. Omdat het zondag is kunnen we vandaag geen monteur bereiken. Door dit hele gedoe zijn we ook nog vergeten dat het vandaag Vaderdag is. Slordig! Maken we 's avonds een beetje goed; de kinderen hebben een tegoedbonnenboekje gemaakt en Co is toch nog zeer vereerd.

20 Juni, allereerst een monteur geregeld. En zowaar met anderhalf uur komt er iemand. Blijkt inderdaad dat er ergens een storing zit in onze stroomvoorziening. De startaccu laadt niet goed op en ook een van de andere accu's krijgt niet genoeg stroom. Hij neemt de startaccu mee en belooft morgen om 11.00 uur terug te komen. We worden hier allemaal niet vrolijk van, maar het is niet anders.

Corfu is een prachtig eiland, zeker in deze tijd. De oleanders en bougainville staan volop in bloei. Het is er ongelooflijk groen, maar eigenlijk hebben we het hier wel gezien en willen we verder. Hopelijk is morgen alles opgelost en kunnen we verder richting Paxos.