27 Juni ... Paxoi, Levkas en Ithaka, oversteek naar de Golf van Patras

We zitten nu bijna 8 weken aan boord en ja, we vinden het nog steeds leuk. Ondanks het beperkte aantal vierkante meters waarop we verblijven zijn er niet vaak botsingen. Dit zou ook een verspilling van energie zijn,  zeker met de heersende temperaturen. Exact vertellen hoe warm het is kunnen we niet, want we hebben geen thermometer aan boord, maar we schatten zo tussen de 30 en 35 graden en dan moet de echte zomer nog beginnen. We zijn de laatste week erg druk met schoolwerk. Tom en Ellen werken hard zodat we eind juli alle stof behandeld hebben en ze ook echt van hun 6 weken 'schoolvakantie' kunnen genieten.

21 Juni: van Gouvia naar Petriti
De elektricien meldt zich keurig om 11.00 uur. Helaas met slecht nieuws, er zijn 2 accu's kaduuk. De startaccu en 'n andere. Hij kan alleen niet vertellen waardoor het nu komt, waarschijnlijk een foutje in het elektrische circuit en hij zegt dat hij daar niet aan gaat beginnen. Dan maar een nieuwe startaccu erin en hopen dat het probleem zich niet nog een keer voordoet. De derde accu besluiten we om niet te vervangen, dan maar iets minder capaciteit. Om 15.15 uur snel afrekenen bij de Marina, diesel tanken, water tanken en wegwezen. We zijn het hier goed zat. We zakken een stukje naar het zuiden van Corfu, de baai van Petriti. Helaas op de motor, geen wind. Om 19.45 liggen we voor anker in het meest blauwe water, wat we tot nu toe gezien hebben.

22 Juni: van Petriti naar Lakka (eiland Paxos)
Prachtige baai op het noordpuntje van het eiland Paxos. Maar een klein stukje varen, 17 mijl, zowel op de motor als op het zeil. Als we liggen gaan we lekker zwemmen en snorkelen.

23 Juni: Lakka
We blijven hier lekker een dagje liggen en maken onze eigen 'excursie'. 's Ochtends eerst boodschappen doen en een wandeling door Lakka.  Zwem- en snorkelspullen en een lekkere lunch mee en we vertrekken in ons bijbootje naar de grotten aan de westkust. Al snel zijn we helemaal nat, maar dat droogt snel genoeg weer op. We verkennen enkele grotten en inhammen en lunchen op een prachtig idyllisch strandje met ronde witte kiezelstenen, alleen via het water bereikbaar, dus voor ons alleen. Dit is pas genieten.
24 Juni: van Lakka naar Ligia, op het eiland Levkas

We gaan vroeg weg (9.15), langs de westkust van Paxos naar Antipaxos en dan oversteken naar Levkas. We gaan buitenom in de hoop dolfijnen te zien. Er is goede wind voorspeld, NW 4-5, maar helaas de eerste uren helemaal niets. Als de wind iets begint aan te trekken zien we 2 dolfijnen. Ellen weer helemaal gelukkig. Ze komen ons weer tegemoet gezwommen, dus de vreugde is van korte duur. Weer geen foto kunnen maken maar als het goed is staat er wel iets op video. De wind begint er een beetje op te lijken, dus tijd voor de spinaker. Het duurt wel een tijdje voor deze staat, maar dan heb je ook wat. Met maar 6 knopen wind maken we ook een snelheid van 6 knopen. Super, Co is helemaal in zijn element.  De wind blijft echter aantrekken en ook iets draaien dus moet de spinaker er weer af. Flitsend gaan we op Levkas af. De ingang is erg moeilijk te zien, vooral door de warmte. Voor we door het kanaal kunnen moeten we eerst door een brug. Deze gaat maar 1x per uur, dus even wachten. Eenmaal door het kanaal zien we Levkastown. Een grote marina vol met charterjachten. We varen door naar het eerstvolgende dorpje Ligia en gaan hier in de baai voor anker. Lekker zwemmen en natuurlijk daarna borrelen. Een lange dag maar wel een perfecte.

25 Juni: van Ligia naar Vlikho

Eigenlijk willen we vandaag oversteken naar het eiland Kalamos of Kastos en van hieruit doorvaren naar de Golf van Patras. De windvoorspelling is echter Z 4-5 en dat zou pal tegen zijn. We wijzigen ons plan en zakken Levkas af, zuidwaarts richting Vlikho. Maar een klein stukje, ong. 7 mijl. We gaan voor anker in de baai, het water ziet er niet lekker uit, dus niet zwemmen. Lekker lezen en luieren. 's Avonds een wandeling door het dorpje en het lijkt wel of toerisme hier zijn weg nog niet heeft gevonden. Een vervallen bende, met hier en daar een eettentje waar niemand zit. We eten een hapje bij de Yachtclub, gerund door Engelsen.

26 Juni: van Vlikho, tussenstop eiland Athokos, naar Vathi (eiland Ithaka)

Doel vandaag is het eiland Athokos, superklein met maar 1 baai genaamd One House Bay. De naam zegt het al, er staat maar 1 huis op. Prachtig windje als we vertrekken (11.45) en om 14.00 uur zijn we er al. In de  baai liggen een paar jachten voor anker, maar er staat een hele vreemde wind. Ankeren lukt niet direct, maar na een paar pogingen denken we dat we vastliggen. Als Co, Tom en Ellen gaan zwemmen (het waait zo hard dat je bijna niet tegen de wind inkomt) blijkt dat we los zijn geslagen en gaan we met een redelijke snelheid achteruit. We proberen het nog een keer op een ander plekje, maar na diverse pogingen hier geven we het op. We besluiten de baai om te dopen tot 'One Hour Bay', zonde want het is een prachtig plekje. Vathi, de hoofdstad van het eiland Ithaka, is goed bezeild en met 2/3 fok maken we 7 knopen aan de wind. Dit levert een heleboel zoutwaterdouches op, maar dat mag de pret niet drukken.  Om 17.00 uur liggen we voor anker in de baai en er waait nog steeds een dikke 5. Meestal in de avond gaat de wind liggen, dus daar hopen we nu ook maar op. Met de bijboot naar de kant gaat goed (wind mee), maar als we 's avonds terug moeten en het nog steeds hard waait is het minder leuk. Een van de peddels raakt telkens los en de tijd die het kost om hem weer vast te zetten brengt ons weer terug naar de kade. Dan maar een peddel in de hand en dat is een kwartiertje hard werken. Het belooft een onrustige nacht te worden, maar de wind gaat liggen en we slapen allemaal als rozen.

27 Juni: van Vathi naar Messalonghi (in de golf van Patras)

De andere Ionische eilanden zullen we aanlopen op onze weg terug en nu zetten we koers richting Athene. Door de golf van Patras,de golf van Korintie, het kanaal van Korintie en dan komen we in de Egeische zee. Messalonghi staat niet bovenaan ons lijstje om binnen te lopen, maar we hebben weinig keus. Van Vathi naar Messalonghi is ong. 40 mijl, de eerstvolgende mogelijkheid is Patras maar dit is ook 15 mijl verder. Over Patras is de pilot ook niet erg enthousiast. Voor je Messalonghi binnenloopt moet je door een 3 mijl lange, uitgediepte, vaargeul. Als we wegvaren is het voor de verandering windstil! Motoren dus en school. Als we na 9 uur motoren (minus een zwemstop) aankomen in de havenkom van Messalonghi wacht ons een kleine verrassing; de Binki ligt aan de kade, tot grote vreugde van Tom en Ellen. Naast ons wordt een klein motorbootje in het water gelaten. Even later blijkt de eigenaar een Hollander te zijn, die al 25 jaar in Griekenland woont. Tom en Ellen worden uitgenodigd voor een tochtje met het bootje. Ja, leuk. Als ze na een half uurtje terugkomen hebben ze een bijbootje op sleeptouw. Ja, hoor de Binki, met een bb motortje wat er mee op is gehouden. Toeval bestaat niet, maar dit kwam wel goed uit. We drinken gezellig een biertje en de komende week zullen we elkaar wel vaker tegenkomen, want de Binki gaat ook door het kanaal van Korintie.