7 Oktober ... Sibenik

Sinds we weer vertrokken zijn uit Corfu (23 september) hebben we 410 mijl afgelegd. Dit is een gemiddelde van 37 mijl per dag. We zijn mijlen aan het vreten dus. Doordat het weer wat minder is  (sinds we zijn aangekomen in Kroatië hebben we elke dag regen) maken we toch wat meer zeiluren op een dag. Daarnaast willen we (lees eigenlijk 'moeten we') rond 20 oktober in Slovenië zijn. Wat wel opvallend is dat we sinds die tijd maar 50 motor-uren hebben en dat is in vergelijking met de rest van de reis erg weinig. We hebben dus regelmatig een gunstige wind waardoor we knappe snelheden en goede gemiddeldes kunnen varen. Een topper was wel de oversteek van Vieste (Italië) naar het eiland Lastovo (Kroatië): 59 mijl in 8 uur, een gemiddelde van 7,5 knoop. Echt kicken, ware het niet dat 3/4 van de bemanning zeeziek was door de hoge golven (tot 3 meter) die dwars in kwamen.

Vanmiddag zijn we aangekomen in Sibenik. Toen we vertrokken uit Trogir was het bewolkt. Koers voor de wind (hoogste snelheid op het log zegt 9,9 knoop, maar of we dit moeten geloven?) en halverwege brak de zon zowaar door. Helaas niet voor lang.

30 September: van Trani naar Vieste

Op tijd weg, bijna 40 mijl. Onder zeil weg en we hebben weer een zwemstopje gepland. Helaas wind draait, regen en onweer. Het laatste stuk is niet echt leuk. Om 16.00 lopen we Vieste binnen. Het ziet er heel anders uit dan in de pilot. We zouden hier voor anker kunnen maar waar is niet duidelijk. Dan maar aan een steiger van een jachtclub. Antonio helpt ons aanleggen en even later komt Catrina, van origine een Canadese. Vloeiend Engels dus, wat een genot na al die Italianen die niet veel verder komen dan yes en no. We doen wat boodschappen, vinden een internetcafeetje en besluiten aan boord te eten. Maar goed ook, want als we net terug zijn barst er toch een bui los. Zijn wij blij dat we binnen zitten. Morgen blijven we een dagje liggen.

1 Oktober: Vieste

Als we wakker worden waait het en niet zo'n beetje. De wind staat er dwars op en we liggen te rollen in de box. We doen school, een wasje, en houden ons gedeisd. Co en ik zijn beide verkouden (snotterig, benauwd, keelpijn). In de middag gaan we een stukje wandelen en zien dan dat het buiten echt bal is. Met deze golven is het onmogelijk om Vieste aan te lopen. Nog even het weer uitlezen: de wind gaat draaien naar het zuidoosten (goed voor de oversteek naar Kroatië) en afnemen. Misschien dat we morgen oversteken, misschien ook niet.

2 Oktober: Vieste

Om 6.00 uur gaat de wekker. Het heeft tot diep in de nacht gewaaid. We zijn bang dat de golven nog veel te hoog zijn buiten. Ook gezien onze lichamelijk conditie kunnen we beter nog een dagje wachten voor we oversteken. Als we 'echt' opstaan (half tien) is het mooi weer. Volop tijd voor schoolwerk. Omdat het zondag is, is het internetcafé gesloten, wat de wind gaat doen weten we dus niet precies. Co en ik voelen ons iets beter dan gisteren en als afscheid van Italië gaan we nog een keer een lekkere pizza eten.

3 Oktober: van Vieste naar het eiland Lastovo op Kroatië

6.45 Uur, en de zon is nog niet helemaal op. Donkerblauw, grijze, rood, oranje. De lucht  is prachtig. Beetje wind, uit het zuidoosten. Dit is gunstig. Er staan wel golven en die zijn niet lekker. Tom en Ellen liggen nog lekker in bed. Al snel blijkt dat er een afschuwelijke deining staat en we hebben de hoop dat deze af zal nemen hoe dichter we bij Kroatië komen. Onze snelheid is wel goed, boven de 8 knopen. Na 2 uur besluit ook ik naar binnen te gaan. Meer dan liggen kan je hier niet en zelfs dan lijkt het op een kermisattractie. Tom is ziek, Ellen wordt ziek. Ik huppel van binnen naar buiten, voorzie ieder van bakken, natte doeken en water en moet daarbij mijn uiterste best doen om zelf alles binnen te houden. Het is slopend, voor ons allemaal. Co moet blijven corrigeren op golven tussen de 2 en 3 meter hoog. Als een golf half tot schuin van achter naar ons toe komt rollen is er geen horizon meer te zien.
Gelukkig, door de snelheid die we maken, is het kort en krachtig en wat zijn we allemaal ongelooflijk blij als we vastliggen aan de kade in Ubli op het eiland Lastovo. Soep en warme chocolademelk gaat er wel in. We kunnen hier tanken en mogen aan de tankkade blijven liggen. Het blijft hard waaien (boven de 20 knopen) . Dit beloofd voor morgen niet veel goeds.
4 Oktober: van Lastovo naar Luka Vela op het eiland Korcula

We lagen aan de kade naast een weg en doordag de wind er dwars opstond zit de hele boot onder een laagje zand en stof. Het is bewolkt en niemand heeft echt zin om te gaan. Maar hier blijven liggen is ook geen optie. Het valt mee, we varen voor de wind en de golven zijn niet zo hoog als gisteren. Voor de zekerheid hebben we wel allemaal een pilletje ingenomen. Langzaam wordt het steeds donkerder en boven het eiland Vis zien we de wolken samen trekken. De bui komt langzaam naar ons toe. Met de haven in zicht barst hij boven ons los. Het is erg druk aan de kade en we veroveren het laatste plekje. Klein tegenvallertje is dat de elektrische ankerlier het plots niet meer blijkt te doen. Dan maar met het handje. Ik heb er flink de pest over in. Bij het strak zetten van het anker doet hij het weer wel. Wat dit nu weer is. Er komt nog een reuze bui over ons heen en Co putst de boot even af. Dat is dan weer een voordeel dat we al het zand kwijt zijn. Op naar de warme soep, beetje schoolwerk en hopen dat het droog wordt.

5 Oktober: van Luka Vela naar Trogir

Droog is het gisteren niet meer geworden en ook als we opstaan regent het. We hebben wel goede wind waardoor het voorspoedig gaat. Na overleg met Tom en Ellen besluiten we door te varen naar Trogir i.p.v. Milna op het eiland Brac aan te lopen. Daarna blijven we dan een dag in Trogir liggen. Al met al een afstand van 46 mijl, maar toch liggen we om 17.00 uur vast aan de bijna lege kade in Trogir. De havenmeester schudt triest zijn hoofd als we naar het weer vragen. Dit is niet het normale weer hier. Maar hij heeft hoop, de voorspelling is dat de wind gaat draaien en dan ander weer meebrengt. Dit geeft ons ook een beetje hoop.

6 Oktober: Trogir

Het is bewolkt maar droog, dus besluiten we na het ontbijt eerst maar de stad te gaan verkennen. Trogir heeft een prachtig oud stadsdeel. Natuurlijk met een kathedraal en tig andere kerken. Vanaf de oude vestingmuren heb je een mooi overzicht over het stadje. We lopen door de nauwe straatjes en winkelen een beetje. Als het steeds donkerder wordt gaan we terug naar de  boot. Net op tijd binnen want er valt alweer een mals buitje naar beneden. In de middag is er volop tijd voor een wasje, schoolwerk en om wat te lezen. Omdat het weer wat minder is (zacht uitgedrukt) hebben we besloten langs de kust van het vasteland te gaan hoppen (Trogir, Sibenik, Zadar) en daar dan telkens een dagje te blijven liggen.